Hoppa till textinnehållet

BankID för unga

Med ett Mobilt SäkerhetsID kan unga under 18 år använda banktjänster som appen, kolla saldo och swisha. För att kunna logga in även utanför banken, till exempel hos myndigheter, då behövs uppgradering till ett Mobilt BankID.

Skaffa BankID till ditt barn

Börja med att skaffa ett BankID till barnet som kan användas för banktjänster - vi kallar det Mobilt SäkerhetsID. Du som vårdnadshavare och ditt barn genomför anslutningen tillsammans.

  1. Barnet börjar med att ladda ner Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och BankID säkerhetsapp i sin mobil och inväntar sedan steg 5.

  2. Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen (version 7.28.0 eller senare) och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster".

  3. Ange ditt barns personnummer i fältet "Lägg till barn", eller klicka på namnet om det redan visas. Tryck på Aktivera Mobilt SäkerhetsID och följ stegen för att godkänna.

  4. Välj "Hämta ID till annan enhet". En QR-kod visas, den ska barnet nu skanna via BankID-appen med sin mobilkamera. 

  5. Barnet startar sin BankID-app och klickar på "Aktivera BankID" för att starta igång kameran på sin mobil. Kameran riktas mot QR-koden som vårdnadshavaren fick i sin enhet.

  6. Barnet väljer sedan en personlig säkerhetskod. Klart! 

Uppgradera SäkerhetsID till Mobilt BankID

Barn mellan 12-17 år och som har varit kund i banken i minst 6 månader kan uppgradera till ett Mobilt BankID, med vårdnadshavarens medgivande. Det gör att de kan använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola. Då gör ni såhär:

  1. Du som vårdnadshavare loggar in i Sparbanken Privat-appen och klickar på "övriga tjänster" och sedan "hantera barns tjänster"

  2. Välj det barn som du ska tillåta tjänsten för. Klicka på Läs mer och tillåt och följ stegen för att godkänna.

  3. Nu loggar barnet in i sin app och klickar på Övriga tjänster - Mobilt BankID - Beställ Mobilt BankID.

  4. När barnet valt en personlig säkerhetskod är det klart!

BankID för unga - vanliga frågor och svar

  • Mobilt SäkerhetsID för unga används i samma app som Mobilt BankID. Det används för inloggning och underskrift i barnets internetbank och i appen. Exempel på tjänster som fungerar för omyndiga är "Swish", "Kort på kort" och "Skaka fram saldo".

    Om ditt barn är över 12 år och behöver logga in på andra tjänster, till exempel Trafikverket, 1177, Försäkringskassan eller Skatteverket, behövs Mobilt BankID. Du och ditt barn kan enkelt uppgradera ett SäkerhetsID till ett BankID i appen.
     

    Det går bara att ha ett Mobilt SäkerhetsID eller ett Mobilt BankID för unga samtidigt. Är du över 18 år kan du ha upp till tre Mobilt BankID samtidigt.
     
    Giltighetstiden är samma för båda, 3 år.

  • Du som vårdnadshavare ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner eller i internetbanken. Sedan kan du tillsammans med barnet uppgradera det till ett Mobilt BankID i appen. Se ovan steg för steg-guider.

     

    Du kan också besöka ett kontor tillsammans med ditt barn, för att beställa ett Mobilt SäkerhetsID eller ett Mobilt BankID. Om inte båda vårdnadshavarna kan besöka ett kontor samtidigt kan du som följer barnet till kontoret skriftligen intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan dig och den andra vårdnadshavaren att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret, vi sparar det som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.

     

    Ditt barn behöver ha med sig:
    Nationellt ID-kort, EU-Pass eller annan legitimation som är fullgod och giltig.
    Den mobila enhet där Mobilt BankID ska finnas samt BankID-appen nedladdad.

     

    Du som vårdnadshavare behöver ha med dig giltig id-handling.

  • Ja, det är möjligt. Det går även att beställa till en annan enhet än den beställningen sker från. 

  • Nej, för att kunna beställa ett Mobilt SäkerhetsID eller ett Mobilt BankID till en minderårig måste denne vara kund. 

     

    Om barnet eller du som vårdnadshavare inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor för att skaffa antingen ett Mobilt SäkerhetsID eller ett Mobilt BankID.

  • Både barnet och du som vårdnadshavare kan spärra.

     

    Barnet kan göra det via sin BankID-app via inställningar och klicka på Ta bort.

     

    Du som vårdnadshavare kan spärra ditt barns Mobilt SäkerhetsID och/eller Mobilt BankID via Sparbanken Privat-appen. Du loggar in i appen för privatpersoner och klicka på menyvalet "Övriga tjänster" sedan "Hantera barns tjänster" där du kan spärra.

  • Både Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID är kostnadsfritt. Kostnad för internetåtkomst från operatör kan tillkomma.

  • Både Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID fungerar för mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPhone och iPad). Efter juni 2021 behöver man av säkerhetsskäl ha operativsystemet Android 6 eller senare samt iOS 12 eller senare för att det ska fungera.

Villkor

Kom igång med appen och internetbanken

När BankID säkerhetsapp är installerat är det dags att skaffa appen och internetbanken för unga. Appen och internetbanken gör det enklare för kunder under 18 år att hålla koll på sina pengar.

Behöver du hjälp?